
KAK:s journalistpris 2023
KAK:s journalistpris 2023 delas av Malin Lernfelt och Per-Ola Olsson, ledarskribenter som skriver om bilismens nytta och glädje. I en tid där bilismen å ena sidan är starkare än någonsin med fler bilar på vägarna och där fordonen går mot nollutsläpp, ljudlöshet och ökad säkerhet – men å andra sidan är utsatt för mer kritik än någonsin, är det positivt att det finns ledarskribenter som skriver klokt om bilismens nytta och glädje. Journalistpriset är på 25 000 kronor och kommer att delas ut i samband med en lunch på KAK senare i höst. Läs mer om priset och tidigare pristagare här.

Familjemedlem gratis 2023
Delar du hem med någon som delar din passion och ditt intresse kring bilar och bilism?
I så fall ska du ta del av den kampanj vi har nu. Fritt medlemskap i KAK resten av 2023 för den som bor i samma hushåll som minst en fullt betalande medlem.

KAK svarar på remiss om reduktionsplikten
Kungliga Automobil Klubben, KAK, svarar regelbundet på remisser i frågor som rör bilism och mobilitet. De aktuella förslagen från regeringen kring sänkning av reduktionsplikten för bensin och diesel är något som KAK välkomnar. Det är ett sätt att skapa likvärdiga villkor i EU.För KAK som bilistorganisation är det viktigt att bilismens miljöpåverkan minimeras och att utsläppen minskar. Eftersom utsläppen rör sig över gränserna måste rimliga förutsättningar skapas som harmoniserar kostnader i Sverige med övriga EU.-Reduktionsplikten kan rätt tillämpad vara med och bidra till en positiv utveckling. Risken med att tillämpa den på det kostnadskrävande sätt som Sverige valt att göra hittills är att den får en rent avskräckande effekt, även på andra länder. Kostnaden för diesel minskar med i storleksordningen över 30 miljarder kr per år jämfört med om ingen justering gjorts, säger Anders Ydstedt, ordförande i KAK:s expertråd.Han ser även framtida möjligheter att utveckla reduktionsplikten för att även omfatta nya bränslen och på så sätt möjliggöra utvecklingen mot de nya e-bränslen som det nu görs stora satsningar på runt om i världen.-Systemet med reduktionsplikt skulle kunna användas, inte bara för att blanda in biobränslen utan även, för att blanda in e-bränslen det vill säga syntetiska flytande bränslen som görs […]

KAK framgångar i Nashville
KAK är stolta över att ha flera svenskar och KAK:are i helgens tävling i Nashville, där bland annat Linus Lundqvist, Marcus Ericsson, Felix Rosenqvist och Rasmus Lindh deltar

Stäng fordonsregistret
Det öppna fordonsregistret utnyttjas av kriminella. Så kan vi inte ha det. KAK har länge drivit frågan om att se över reglerna. Anders Ydstedt, som är ordförande i KAK:s expertråd, uttalar sig här i fler olika medier.
Nu kräver Kungliga Automobilklubben att regeringen ser över problemet.
– Det är i princip ett brottsverktyg som staten tillhandahåller för att underlätta kriminalitet, säger Anders Ydstedt, ordförande i expertrådet.”

KAK Östra välkomnar till KAK tre timmarstävling.
Onsdagen den 13 september arrangerar KAK Östra KAK tre timmarstävling på Gelleråsen Arena i Karlskoga mellan klockan 09.00-16.30.Inga förkunskaper behövs, endast körkort med B-behörighet. Vi tävlar med Richard Göransson och Gelleråsen Arenas raceutrustade Volvo C30. Tre förare per bil och obligatoriska depåstopp var 20:e minut. Efter målgång och prisutdelning finns det möjlighet för de som så önskar att ta en teorikurs för standardbilslicens. Priset är 18 550 kr (inklusive 6% moms) per bil. Avgiften faktureras direkt från banan på Gelleråsen Arena. Kom ihåg att ange fakturaadress i din anmälan. Observera att anmälan är bindande. Pris för licenskurs meddelas vid anmälan. Anmäl dig här

Seminarium – ”Ständigt på vägarna”
KAK arrangerar samtal i samband med BotaniCar den 3 augusti i Norrvikens Trädgårdar om vägforskning och hur vi kan förbättra väginfrastrukturen. Evenemanget är öppet för alla besökare.

Anders Ydstedt, KAK, vald till rådgivare till FIA
Kungliga Automobil Klubben, KAK, är sedan 1905 medlem i FIA, Federation Internationale de l’Automobile, som samlar världens bilsport- och motororganisationer. På möte i Cordoba i veckan, valdes Anders Ydstedt från KAK in som ledamot in i FIA Mobility Policy Commission.

KAK Västra bilutflykt 10 juni
Det var 15 bilar med besättningar som samlades på IKEAs parkering på lördagsmorgonen. Sedan en timmes körning på kurviga och vackra vägar i norra Halland mot medlemmen Lasse Gustavssons gård nära Frillesås. Efter fika på logen så visade Lasse sin fina samling av bilar, motorcyklar, modeller och annat spännande. Därefter körde karavanen av fina bilar till Freadals gård i Åsa, där det blev en delikat lunch.
Gärdesloppet 4 juni
Gärdesloppet är ett av Sveriges största evenemang för historiska fordon. Det är också en folkfest som årligen lockar tiotusentals besökare längs kortegevägen genom centrala Stockholm samt till utställningarna och tävlingarna på Djurgården. Förutom Gärdesloppskortegen består Gärdesloppet bland annat av Prins Bertil Memorial, som är en regularitytävling som körs på avlyst bana, samt av skönhetstävlingen Concours de Charme. Vill du anmäla dig och ditt fordon till Gärdesloppet så finns det alltjämt några platser kvar i kortegen samt till Concours de Charme. Prins Bertil Memorial är nu fulltecknad. KAK-medlemmar har du rabatt på anmälningsavgiften. Anmälan sker via denna länk: https://shop.kak.se Deltar du inte i Gärdesloppet tillsammans med ditt fordon så hoppas vi att du har möjlighet att besöka utställnings- och tävlingsområdet längs Manillavägen söder om Djurgårdsbrunn på Djurgården. Eller varför inte inta en strategisk plats längs kortegevägen, som går genom centrala Stockholm, för att titta på alla vackra fordon.
”Den trendiga idén 15-minuters-staden är ett farligt experiment”
Allt fler politiker och debattörer runtom i världen hyllar och strävar efter den så kallade 15-minuters-staden. Idén ska omsättas i praktiken av Paris socialistiska borgmästare Anne Hidalgo. 15-minuters-staden brukar beskrivas som en stad för människor i stället för bilar och trafik – och den marknadsförs med gröna akvarellskisser med många gående och cyklister. Skulle politiker bara hörsamma de som vill ha city för sig själva kommer city på sikt att bli som en förort. Det skriver Anders Ydstedt från som är ordförande i KAKs expertråd. Läs hela artikeln här. Håller du med oss? Gå med i KAK och stöd vårt arbete för bilismen och mobiliteten.
KAK och VTI firade 100 år av vägforskning
Frågan om hur väginfrastrukturen fungerar är ständigt aktuell. Redan 1923 startade Kungliga Automobilklubben, KAK, ett väginstitut med ambitionen att genom forskning skapa bästa möjliga förutsättningar för kloka beslut om investeringar och underhåll av vägnätet. Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, som det numera heter blev sedan en statlig myndighet som i år firar 100 år. Detta firades under en eftermiddag på Grand Hotel i Stockholm där man gästades av bland andra bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD). Dagen inleddes med historisk tillbakablick av KAKs ordförande Peter Wallenberg jr som också poängterade betydelsen av vägforskning i framtiden. – I bilismens barndom handlade det om att få fram fungerande vägskyltning och kartor men också fler och bättre vägar. När KAKs styrelse tog initiativet till att bilda ett väginstitut var det mot bakgrund av att det fanns ett behov av en enhetligare syn på hur man skulle bygga och underhålla väginfrastrukturen. Det behövdes mer forskning som var både med och före sin tid. Bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) gratulerade KAK och VTI och lyfte betydelsen av fungerande transporter och mobilitet i hela landet. – Det är 100 år sedan KAK:s väginstitut grundades, det som idag är VTI. Det är en vital 100-åring som […]
Skånska vägar behöver bli bättre
”Kvaliteten på vägnätet Skåne är dålig på många håll. Det krävs inte speciellt många timmar i bilen för att kunna konstatera det. Tyvärr kommer standarden att sjunka än mer de kommande åren om inget görs. Potthålen breder ut sig och kapaciteten räcker inte till. Och denna negativa utveckling sker samtidigt som antalet bilar på vägarna ökar – en ekvation som inte går ihop.” Det skriver Jacob Laurin, ordförande KAK, Södra, Anders Ydstedt, ordförande, KAK:s expertråd. Läs hela artikeln här. Håller du med oss? Gå med i KAK och stöd vårt arbete för bilismen!
Nominera till KAK:s Journalistpris 2023
KAK:s JournalistprisKungliga Automobil Klubben (KAK) instiftade Journalistpriset 2008 med avsikt att belöna journalistiska insatser och som en uppmuntran för en seriös rapportering kring bilismens utveckling. Nu finns möjligheten att nominera till Journalistpriset 2023. Hur gör man för att nominera en kandidat?Det står var och en fritt att föreslå kandidater fram till och med den 20 maj. Man kan inte nominera sig själv. Den som har ett förslag kan motivera detta på max en halv A4-sida och maila till KAK. Bifoga gärna länkar till relevant material av den nominerade. Det går även bra att posta din motivering. Bifoga gärna en uppsättning av materialet (original/utskrift av tidningsartikel eller bok, etermedieinslag på cd/dvd, länk till/utskrift av nätpublicerat material). Ange var och när materialet publicerades samt ditt namn och adress där vi kan nå dig. Skicka med ett adresserat och frankerat svarskuvert om du vill ha tillbaka materialet. Mottagaren av KAK:s journalistpris meddelas senast under augusti månad. Prissumman är på 25 000 kr. Vart skall materialet skickas? E-post: info@kak.se Eller till följande adress:KAK, JournalistprisetBox 56038102 17 Stockholm Läs mer om KAK:s Journalistpris här.
Midnattssolsrallyt 29 juni-1 juli
Nu närmar sig KAK Midnattssolsrallyt 2023, en av Europas största tävlingar i sin genre och Sveriges kanske mest publikdragande sportarrangemang. Tävlingen genomförs den 29 juni – 1 juli. Nytt för 2023 är att arrangörerna flyttat tävlingens nav till centrala Linköping och bantat bort hälften av transportsträckorna för att få ett mer kompakt rally med högre tempo. Mer information finns på www.midnattssolsrallyt.com
Bilsporten som motor i hållbarhetsarbetet
Bilsporten och bilismen behöver varandra. Det budskapet var tydligt när KAK och Svensk Bilsport arrangerade ett gemensamt seminarium med Riksdagens Bilnätverk om miljö och hållbarhet. På ett välbesökt seminarium med riksdagsledamöter från flera partier, berättade representanter från KAK och Svensk Bilsport om hur värdefullt deras samarbete i miljö- och hållbarhetsarbete är. De båda parterna både driver och behöver varandra; exempelvis har bilismen och bilindustrin stor nytta av den teknikutveckling som utvecklas inom sporten. Bilsporten å sin sida är beroende av vad som sker inom bilismen och behöver kunskapen som finns inom klubbar likt KAK och andra som har ett stort intresse för bilen. – Svensk Bilsport och KAK har det gemensamt att vi båda gillar bilar, vilket förstås utgör själva basen för det vi gör. Vi är också överens om att vi välkomnar en mer hållbar teknikutveckling, säkrare fordon och eliminering av utsläpp – ett område där vi är aktiva och försöker ligga i framkant. KAK har sedan länge pekat på bilsportens betydelse för teknikutvecklingen som den arena där ny teknik efterfrågas, testas och utsätts för hård konkurrens, sade Anders Ydstedt, ordförande i KAKs Expertråd. Att bilsporten är en viktig del inom den svenska idrotten är ingen hemlighet, men att […]
Stärk ungas trafikkunskaper
Christer Svensén och Kalle Bäck från KAK:s expertråd skriver i Dala-Demokraten. Körkort är en viktig fråga om frihet, möjlighet till jobb och trafikkunskaper. ”En rimlig målsättning vore därför att ge alla elever som går ut gymnasiet möjlighet att genomgå motsvarande teoriutbildning för B-körkort. Folkvalda och ansvariga myndigheter borde ta ett samlat ansvar för att se till att detta blir verklighet. Det skulle både underlätta för fler att ta körkort och att stärka det allmänna trafiksäkerhetsarbetet. ” Lär hela artikeln här.
Midnattssolsrallyt 2023
KAK Midnattssolsrally 2023 avgörs torsdag 29 juni till lördag 1 juli i Östergötland. Årets rally blir kompaktare med färre transportmil än de senaste upplagorna. Inbjudan publiceras och anmälan öppnar den 7 april.En mer kompakt bana med kortare transportsträckor är den stora nyheten i Midnattssolsrallyt 2023. Rallyts totallängd har kortats ner till 45 mil varav hela 12 mil är specialsträckor. Samtliga sträckor körs i Östergötland med Finspång i norr, Kisa i söder, Motala i väster och Linköping i öster. Nytt för 2023 är också att rallyt startar vid lunchtid torsdagen den 29 juni med flera sträckor. Etapp två körs fredag och den tredje och sista avgörs under lördagen. Ambitionen är ett rally med behagligt genomförandetempo men lika utmanande som tidigare upplagor.Midnattssolsrallyt arrangeras av Kungliga Automobil Klubben, KAK, och har för de kommande fyra åren kontrakterat Jerker Ekelund och Simon Johansson som projektledare. Båda med erfarenheter från tidigare genomförda rallyn.Inbjudan publiceras den 7 april och då presenteras information om HQ, serviceplatser, hotellpartners, lördagens prisutdelning och bankett med mera. Den 7 april öppnar även anmälan och då lanseras också Midnattssolsrallyts nya hemsida som återfinns på den välkända adressen: www.midnattsolsrallyt.com Tills den nya hemsidan är klar kommer löpande information att publiceras på Midnattssolsrallyts Facebooksida: […]
KAK lämnar remissvar kring nya regler för A-traktorer
KAK har sedan lång tid varit involverade i arbetet med att stärka säkerheten kring A-traktorer. När antalet fordon av den här sorten ökar har det funnits anledning att se över regelverken och förslagen har nu varit ute på remiss. – I februari 2022 medverkade KAK i ett samrådsmöte kring frågan om A-traktorer som Transportstyrelsen anordnade. Vi framförde då vår uppfattning i en rad frågor och det är glädjande att myndigheten hörsammat många av våra synpunkter i de förslag som läggs fram, säger Anders Ydstedt, ordförande, KAK:s expertråd. Några av förslagen som nu läggs fram handlar om krav på bältesanvändning och vinterdäck. Samtidigt menar KAK att den högsta tillåtna hastighet borde vara 45km/h, vilket är gränsen som gäller för moped klass 1 där mopedbilar ingår. Det uppstår en skevhet när A-traktorer som är mycket säkrare än mopedbilar inte får gå i samma hastighet. Samtidigt bör detta ske i kombination med krav på bättre trafikkunskaper, ett arbete som måste börja redan i skolan. -A-traktorer spelar en viktig roll för ungas framkomlighet främst på landsbygden och på mindre orter. Det är bra att unga tidigt kommer i kontakt med fordon och trafik, men det ställer krav på goda trafikkunskaper. Nya arbetssätt i […]
”De flesta vill ladda sin bil vid hemmet”
På DN Debatt skriver Anders Ydstedt och P-O Hedman från expertrådet replik om behovet av laddning vid egen parkeringsplats. Jörgen Lantto, vd, laddoperatören Milepost efterlyser snabbare utbyggnad av publik laddning och framförallt möjligheten för själva laddoperatören att ta ut en parkeringsavgift. Visst är det viktigt att bygga ut möjligheterna till laddning, men ett ensidigt fokus på publik laddning kan faktiskt bidra till att bromsa elektrifieringen av fordonsflottan. För enligt Energimyndigheten sker ungefär 80-90 procent av laddningen vid icke-publika, i många fall enskilda, parkeringsplatser. Många kommuner tar nu bort befintliga parkeringsplatser och det tillkommer alldeles för få vid nybyggnation trots att bilarnas antal och betydelse ökar. Det är en ekvation som inte går ihop. Enligt en ny undersökning från Kungliga Automobil Klubben (KAK) föredrar en tydlig majoritet att ladda på en egen parkeringsplats. På frågan ”Om du skulle köpa en elbil, hur viktigt är det då att ha tillgång till egen parkeringsplats med möjligheter att ladda?” svarade 85 procent att det är antingen helt nödvändigt, mycket eller ganska viktigt. Resultatet är inte överraskande då det finns många fördelar med laddning vid den egna parkeringsplatsen. Att ha en egen laddplats skapar trygghet för fler att våga ta steget att köpa en elbil. […]
Svenska framgångar i motorsport under 2022
2022 var ett fantastiskt år för våra svenska racingförare och vi fick beskåda många framgångar, både för KAK:s förare och för andra racingtalanger från vårt avlånga rike. Det har skördats framgångar av alla dess slag både på hemmaplan och utomlands.Året inleddes med Dakarrallyt där vår egen Annie Seel tävlade tillsammans med tyska Annett Fischer i en nyutvecklad ATV-terrängbil – en Yamaha YXZ100R Rally Edition – med fabrikssupport från Yamaha. De var det enda laget i klassen med bara kvinnor. Totalt slutade de på en femtonde plats.På en andraplats i samma klass kom svenska Sebastian Eriksson, den tidigare rallycrossföraren.Även svenskarna Mattias Ekström och Emil Bergkvist imponerade, där de tillsammans med Audi och den elektriska Dakar-rallybilen Audi RS Q e-tron slutade nia totalt. De ska även vara med under 2023-års Dakarrally med den uppdaterade bilen RS Q e-tron E2.I mars fick vi än en gång se Annie Seel på plats i Saudiarabien, denna gång tillsammans med Mikaela Åhlin-Kottulinsky, när de både deltog i Rally Jameel, den första helkvinnliga offroad-tävlingen i Saudiarabien. Det hela slutade med totalseger för svenskduon!Ännu en KAK-framgång på annat håll är i form av 18-åriga Dino Beganovic som är med i Ferrari Racing Academy och vann Formula Regional European […]
KAK Västra delade ut KAK Performance Prize till William Siverholm
I söndags delade KAK västra ut utmärkelsen KAK Performance Prize. Priset tilldelas en västsvensk ungdomsförare eller annan aktiv ungdom inom motorsport som under det gångna året gjort en anmärkningsvärd prestation. Årets vinnare är William Siverholm Med racing i blodet kommer tävlandet naturligt då intresset för bilsport sträcker sig långt tillbaka i familjens rötter. Han beskriver sig själv som en explosiv förare med starkt psyke och stort fokus. Egenskaper som ska ta honom hela vägen till toppen. En kort beskrivning av hans resa:16 år och bor i Lerum, tävlar framgångsrikt i Internationell motorsport. Började sin motorsportkarriär i gokart redan vid 6 års ålder, och har skördat många fina placeringar i Sverige innan han började tävla Internationellt. De senaste 4 åren har han tillhört världseliten i gokart och Svenska landslaget i Gokart. Han har kört tävlingar såsom World Series, EM och VM i gokart med många framskjutna placeringar. William Siverholm har också vunnit serier i Sverige och varit bland de främsta i SM de senaste åren. Till säsongen 2021 tog han steget till Formelbil och tävlade i klassen Formula Renault/Nordic. Efter en lite kantig inledning på säsongen med en hel del tekniska bekymmer så avslutades säsongen med flera pallplatser, Pole Position och […]
Mobilitet och motorsport – KAK och Svensk Bilsport startar samarbete om hållbarhetsfrågor
Svensk Bilsport och Kungliga Automobil Klubben, KAK, etablerar ett samarbete kring miljö- och hållbarhetsfrågor. Båda klubbarna är medlemmar i FIA; Svensk Bilsport inom sport och KAK inom mobility. Miljö- och hållbarhetsfrågorna står högt på båda organisationernas agenda och det finns många möjligheter att utbyta erfarenheter och utveckla respektive organisations miljöpolicy, inte minst inför de teknikskiften som bilismen nu befinner sig i. – I bilsporten utvecklas och testas den senaste tekniken. Det handlar om lätta och hållbara material, energieffektivitet och nu även elektrifiering. Bilismen i stort har mycket att lära av bilsporten och fler behöver förstå hur viktig sporten är för bilens utveckling. Genom ett tätare samarbete våra klubbar emellan kan vi snabbare nå framgångsrika resultat inom det miljö- och hållbarhetsarbete som våra båda klubbar brinner för. Vi delar redan vår passion för bilar och därför är det ett naturligt steg att även samverka kring de viktiga hållbarhetsfrågorna, säger Anders Ydstedt, ordförande i KAKs expertråd. – Bilen är i förändring. Nya fossilfria bränslen kommer. Vi har elektrifiering och digitaliseringen som förändrar bilen. Morgondagens bil kommer att vara tystare, utsläppsfri och säkrare. Bilens och bilismens utveckling påverkar sporten som rekryteringsbas för engagerade på olika nivåer, med allt från förare och mekaniker till […]
KAK:s journalistpris delades ut till Nella Bergström
Nella Bergström har tilldelats Kungliga Automobil Klubbens (KAK) Journalistpris 2022. Hon är chefredaktör för tidningen Motorbranschen och gör där viktiga insatser för motorjournalistiken i Sverige. Nu har hon fått motta utmärkelsen vid en ceremoni på Villa Godthem. – Det är fantastiskt roligt. Jag är hedrad och glad. Förhoppningsvis kan det också inspirera andra kvinnor att ge sig in i den här branschen. Vi behöver bli fler som bevakar all den spännande utveckling som just nu sker i motorbranschen, säger Nella Bergström. Enligt juryns motivering har hon inte minst visat att goda journalister klarar av att byta inriktning i sitt arbete och samtidigt fortsätta att vara duktiga tidningsmakare. Nella Bergström har sin bakgrund i en helt annan bransch, men har succesivt tagit sig över till transportsektorn för att sedan drygt ett år sen landa på tidningen Motorbranschen. Mycket av det hon skriver om handlar om bilismens förutsättningar och hon tror att framtiden för bilen är ljus. – Vi kommer alltid att behöva och vilja förflytta oss. Exakt hur vi gör det eller vilka bränslen som kommer att används återstår att se. Men mobilitet kommer att behövas helt klart, kanske ännu mer i framtiden än idag. I KAK:s Journalistpris ingår även en […]
KAK anordnade manifestation om parkering i Stockholm
I ett höstligt Stockholm anordnade KAK en manifestation för att visa hur viktig tillgången till parkering är. Många intresserade och engagerade stockholmare stannade till vid Karlaplan för att lyssna och diskutera frågan. På plats fanns även Mikael Valier (KD) som är gruppledare i trafiknämnden. Det blev ett bra och konstruktivt samtal. Städer och platser som vill vara attraktiva måste också vara tillgängliga för boende och besökare. Tyvärr väljer Stockholm i likhet med många andra kommuner att planera bort parkeringsplatser i dagsläget, tvärtemot invånarnas vilja. Mot bakgrund av detta lanserade KAK tidigare i år kampanjen #rörinteminparkeringsplats. – Många arbetspendlar eller reser till Stockholm på fritiden. Enligt en SKOP-undersökning som KAK låtit göra anser två av tre invånare i regionen att man skall planera så att det finns tillräckligt många parkeringsplatser både för boende och besökare när det byggs nytt. Det är ett tydligt besked till politikerna; bygg en stad som är öppen för alla, inte minst de som behöver bilen, sade Anders Ydstedt, ordförande i expertrådet som modererade samtalet. Mikael Valier (KD) delade också bilden av att parkeringsplatser är viktiga för att vardagen ska fungera för stockholmarna. – Planeringen får inte försvåra tillvaron för de som är beroende av bilen. Man […]
Lyssna på hur svenskarna själva ser på framtiden för bilen
”En del av politiken riktad mot bilen handlar om att begränsa utsläpp och Sverige har med rätta ambitiösa klimat- och miljömål. Men när bilarna blir utsläppsfria minskar dock denna målkonflikt.” Det skriver Anders Ydstedt, ordförande för Kungliga Automobil Klubbens expertråd. Läs hela artikeln i Hallandsposten, Gefle Dagblad, NWT , Östersunds-Posten och Eskilstuna-Kurriren.
KAK:s tretimmarsrace på Gelleråsen
KAK Östra bjöd traditionsenligt in till KAK tretimmars race på Gelleråsen Arena och deras racepreparerade Volvo C30 racingbilar. Den erfarne tävlingsledare Thomas Johansson och Gelleråsen Arenas ägare, och före detta racingförare Richard Göransson, hälsade de 28 förarna i de elva lagen varmt välkomna. Dagen bjöd på strålande sol och efter sedvanlig säkerhetsgenomgång tog träning samt kvalkörning vid i form av spännande superpole, där kvalföraren endast får ett varv på sig att sätta sitt kvalificeringsvarv. Under lunchen var det mycket taktiksnack bland förarna med diskussion om depåstopp och bästa tiden för tankstopp. Väldigt laddade förare gjorde sig redo för starten som blev minst sagt hektiskt, men samtliga team klarade sig genom första varvet helskinnade. Varje lag hade tre förare som roterade var 20:e minut under tre timmar. Bilarna nådde en hastighet uppåt 170 kilometer i timmen vilket bidrog till spänning ända in i det sista.Tävlingen blev händelserik med flera avåkningar och en del straff för alltför snabba depåstopp. Slutet på tävlingen blev ännu mer dramatisk och endast 2,5 sekunder skiljde mellan det första och andra teamet.
RÖR INTE MIN PARKERINGSPLATS – KAK träffade politiker i Göteborg och Malmö
Parkeringsplatser behövs för att skapa levande städer. Trots detta väljer många kommuner att ta bort parkeringsmöjligheter eller att inte planera för nya när det byggs. Mot bakgrund av detta har KAK lanserat kampanjen #rörinteminparkeringsplats. För att påverka politikerna som fattar beslut kring hur städerna ska planeras anordnades man ifestationer och samtal i Göteborg och Malmö. I slutet av augusti samlades ett antal medlemmar i klubblokalen och på en parkeringsplats vid Heden i Göteborg för samtal om vikten av tillgång till parkering. Trafiknämndens ordförande Toni Orsulic (M) var med och tog del av kampanjen i ämnet. – Det blev bra samtal som kommer att fortsätta. Frågorna engagerar uppenbarligen både våra medlemmar och politiker, sade Magnus Hellsten, ordförande, KAK Västra. I Malmö anordnades en manifestation på Stora Torg samtidigt som kommunfullmäktige hade sammanträde. I Rådhusets foajé överlämnades ett informationsblad och en T-tröja med texten ”Rör inte min parkeringsplats” till Andreas Schönström (S) och Håkan Fäldt (M), ordförande respektive andre vice ordförande i tekniska nämnden, något som även Skånska Dagbladet uppmärksammade. – Vi vill lyfta frågan kring parkeringsplatser. Antalet bilar ökar och vi måste ha plats för bilar oavsett drivmedel. Och de måste stå någonstans, sade Jacob Laurin, ordförande i KAK Södra. Under […]
Prins Carl Philips Racing Pokal
Med ett väder som gick från strålande solsken till ruskigt regn slogs den unga svenska kartingeliten den 25–28 augusti om Prins Carl Philips Racing Pokal på GTR Motorpark. Priset instiftades 2013 på Prinsens initiativ och har som syfte att framhäva unga kartingtalanger. Detta år var det dessutom premiär för historiens första SM i el-kart. Prins Carl-Philip lämnade GTR Motorpark med ett leende på läpparna: ”jag är stolt och imponerad av på vilket sätt förarna, personalen på banan och tävlingsorganisationen hanterade den mycket utmanande vädersituationen” förklarar han. Beträffande elektrifieringens frammarsch som syns såväl på vägen som racingbanan är Prinsen positivt inställd: ”det är nytt och annorlunda, självklart, men det är roligt att vara del av framtiden, vilket det här faktiskt är” Vann gjorde Wilgot Edqvist i klassen Rotax Max Senior med CharIie Andersen körde hem priset i Rotax Max DD2. Nu väntar världsfinal, Rotax Max Challenge Grand Finals, i Portugal 19–26 november för de historiska mästarna. Tävlingen anordnas av Kungliga Automobil Klubben, Svenska Bilsportförbundet, Lidköpings kartingklubb och ProConsulting AB.
Nella Bergström tilldelas KAK:s Journalistpris 2022
Kungliga Automobil Klubben (KAK) tilldelar Nella Bergström Journalistpriset 2022. Hon är en driven journalist som är chefredaktör för tidningen Motorbranschen och gör där viktiga insatser för motorjournalistiken i Sverige. – Det är med stor glädje som vi tilldelar Nella Bergström Journalistpriset i år, säger Anders Ydstedt, ordförande i juryn. – Med nyfikenhet och ett ödmjukt angreppssätt får hon intervjupersoner att känna sig bekväma att delge både spännande och svåra ämnesområden, vilka bidrar till att skildra transportsektorn ur nya perspektiv. Det är en glad Nella Bergström som nås av beskedet att hon tilldelats KAK:s Journalistpris. Att uppmärksammas på detta är sätt är mycket hedersamt. – Jag är väldigt glad och hedrad över KAKs utmärkelse! Den är ett fint kvitto på mitt arbete och ger stor inspiration framåt. Nella Bergström har inte minst visat att goda journalister klarar av att byta inriktning i sitt arbete och samtidigt fortsätta vara duktiga tidningsmakare. Hon har sin bakgrund i en helt annan bransch, men har successivt tagit sig över till transportbranschen för att sedan drygt ett år landa på tidningen Motorbranschen. – Jag är ganska ny i bilbranschen, men jag blir alltmer fascinerad av komplexiteten och omväxlingen som finns här. Det händer så mycket spännande […]
KAK på DN Debatt: ”Framtidens svenska städer måste anpassas för fler bilar”
Åtta av tio svenskar vill ha tillgång till egen bil, visar en ny opinionsundersökning. Men politikernas planer går i motsatt riktning. Framtidens svenska städer måste anpassas för fler bilar, skriver Kungliga Automobil Klubbens Anders Ericson och Anders Ydstedt på DN Debatt. ”I stat och kommun planeras det tvärtemot svenska folkets vilja när det gäller bilen. Det verkar som att de ansvariga har skygglappar för att framtidens bil kommer att vara tyst, utsläppsfri och säker. Man tycks utgå ifrån gårdagens miljöstörningar och en förlegad syn på bilen. Nya ägarmodeller och nya former av mikromobilitet av olika slag kommer säkerligen att ge fler tillgång till individuell mobilitet men de flesta föredrar att ha tillgång till ”egen” bil. Sverige är ett stort och glesbefolkat land och även våra större städer kan på intet sätt jämföras med de megastäder vars trafikpolitik i dag verkar utgöra förebilder för svenska politiker.” Artikeln bygger på en omfattande SKOP-undersökning om svenskarnas syn på mobilitet och bilismen som KAK låtit göra. Den finns att ta del av här. Uppdatering: vår artikel vållade mycket debatt, vilket vi välkomnar. Med anledning av detta finns här en slutreplik. ”Utsläppsfria bilar minskar målkonflikten mellan mobilitet och miljömål. Att bygga bort rörligheten vore […]
BotaniCar – Samtal om bilismens framtid
Sedan starten 1903 har KAK haft som uppdrag att värna bilismens sunda utveckling. Som ett led i detta måste förstås ett resonemang kring bilens roll i samhället ske – nu och i framtiden. Detta är något KAK:s Expertråd fortlöpande arbetar med. En mycket varm dag i augusti i år anordnadeExpertrådet ett seminarium i anslutning till BotaniCar i Norrvikens Trädgårdar i Båstad.Läs mer genom att klicka på bilden till höger.Läs även artikeln i Teknikens värld om BotaniCar samt KAKs senaste SKOP undersökning gällande bilismens framtidLÄNK (nytt fönster)
Bilens roll i samhället – idag och imorgon
För att förstå mer om hur svenska folket ser på bilismen idag och i framtiden har Kungliga Automobil Klubben, KAK, låtit SKOP ställa ett antal frågor om synen på bilen och bilpolitiken. Det är tydligt att svenskarna helst väljer bilen och tror på bilen i framtiden. I stat och kommun planeras det tvärt emot hur svenskarna vill när det gäller bilen. Det är som om de som planerar har skygglappar för att framtidens bil kommer att vara tyst, utsläpps-fri och säker- och att de fortfarande ser gårdagens miljöstörningar. Nya ägarmodeller kommer säkerligen att ge fler tillgång till individuell mobilitet men de flesta föredrar att ha tillgång till ”egen” bil. Sverige är ett stort och glesbefolkat land och även våra större städer kan på intet sätt jämföras med de megastäder vars trafikpolitik idag verkar utgöra förebilder för svenska politiker. Lyssna på hur svenskarna själva ser på framtiden för bilen och utforma politik och trafikplanering därefter. Klicka på bilden till höger för att läsa hela rapporten
Felix Rosenqvist tillbaka på INDYCAR-pallen
Felix Rosenqvist fick äntligen återvända till prispallen i NTT INDYCAR SERIES när han körde i mål som trea i söndagskvällens race på gatorna i Toronto.Det förlösande resultatet utgör åtrådd revansch efter det senaste loppet på Mid-Ohio, där Rosenqvist tvingades bryta från ett läge i ledarklungan, och kom i samband med en populär återkomst för INDYCAR-fältet till den folkkära stadsbanan i Kanada efter coronapandemin.Rosenqvist höll sig högt upp i resultatlistan under samtliga tre tävlingsdagar, och bibehöll sitt fina facit i Toronto – där han vann dubbelt i juniorklassen Indy Lights 2016 och slutade femma i INDYCAR-racet 2019 – med en stark körning från åttonde plats på gridden.- Ett väldigt roligt race att köra, och fantastiskt att äntligen vara tillbaka på pallen, säger Felix Rosenqvist. Vi fick verkligen slåss för det idag. Som loppet utvecklade sig var vi tvungna att göra omkörningarna ute på banan och göra riktigt bra depåstopp, och vi satte båda delarna idag. Vi tog möjligheterna när de kom och klättrade sakta men säkert framåt.När dammet hade lagt sig efter 85 händelserika varv, som bland annat inkluderade fyra gulflaggssituationer, hade Rosenqvist tagit sig hela vägen upp till tredje plats. I mål var han bara en blinkning bakom andraplacerade Colton […]
”Parkering nödvändigt för fungerande städer”
God tillgång till parkering är en förutsättning för att garantera människors mobilitet i hela landet och för omställningen av fordonsflottan. Tankarna på att ta bort parkeringsplatser eller att inte tillskapa nya när det byggs måste skrotas. RÖR INTE MIN PARKERINGSPLATS! Tyvärr planerar många kommuner i dagsläget att ta bort parkeringsplatser eller att inte tillskapa nya när det byggs. Det är ingen hållbar utveckling och inget som svenska folket vill ha. Nästan tre av fyra (70 procent) anser att man vid nybyggnation skall planera så att det finns tillräckligt många parkeringsplatser både för boende och besökare, enligt en SKOP-studie som Kungliga Automobil Klubben (KAK) låtit göra i de tre storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Det skriver Anders Ericson, generalsekreterare, KAK, och Anders Ydstedt, ordförande, KAK:s expertråd i Bärgslagsbladet/Arboga Tidning, Dala-Demokraten , Värmlands Folkblad och Katrineholms Kuriren. Håller du med oss? Gå med i KAK och stöd vårt arbete för bilismen
Göthberg suverän segrare i Midnattsolsrallyt
Snabb och säker körning gjorde att Per Göthberg kunde behålla ledningen ända in i mål på Midnattssolsrallyt 2022.-Jag har kämpat för segern i flera år, sa en lycklig Göthberg vid målgången på Torget i Karlskoga.Sveriges största historiska rally började i onsdags med danskt i topp och ungefär 5 000 åskådare fick se Bo Boddum Andersens snabba åk med en Opel Kadett GT/E på publiksträckan inne på Gelleråsen utanför Karlskoga. Han var några sekunder före Vimmerbys Kjell Fransson i Renault Alpine A 310 med mittmonterad V6:a, därefter följde Europamästaren Mats Myrsell från Hedemora i Porsche 911 RSR.Rallyt fortsatte med sträckor i skogen och redan under torsdagsförmiddagen stod toppstriden mellan suveräna Per Göthberg i Porsche 911 Carrera och veteranen Lars-Ove Biffen Olsson i Opel Ascona 400. Med 50 års oavbruten tävlingsvana i rally visade Biffen Olsson att han fortfarande har kapacitet i dessa sammanhang och var uppe på förstaplatsen flera gånger.Etappen under fredagen inleddes med en klassisk sträcka som delvis var med redan i 1951 års tävling, och fortsatte traditionen genom att åter köra en sträcka på Gelleråsen, precis som åren 1955 till 1964. Göthberg drygade ut ledningen men Biffen Olsson slog till med en seger på dagens sista sträcka. Myrsell hade […]
Hur länge ska vi ha öppet fordonsregistret för kriminella?
”Medan staten tjänar pengar på att sälja data som används av kriminella så drabbas bilister och andra fordonsägare på många olika sätt. Så här kan vi inte ha det!” Det skriver Paul G Höglund och P-O Hedman från expertrådet i Hallandsposten , Gefle Dagblad, Skaraborgs Allehanda och Västerbottens-Kuriren. Fordonsregistret är idag öppet för allmänheten och används av tjuvar för att lokalisera var olika fordon finns. Det är en orimlig ordning som leder till att: • Försäkringspremier ökar när tjuvar hittar värdefulla bilar och bildelar att stjäla. • Småföretagare blir av med maskiner som grävskopor, traktorer mm och drabbas av avbrott i verksamheten och därmed minskade intäkter. • Motorentusiaster riskerar att bli rånade i hemmet på sin entusiastbil och kan i värsta fall till om med skadas i samband med rån. • Familjer får sina hem tömde medan bilen står på exempelvis en flygplatsparkering. Det är dags att frågan kommer upp på agendan, inte minst med tanke på att det är val i höst. Fråga din politiker om vad vederbörande tänker gör åt problemet! Håller du med oss? Gå med i KAK och stöd vårt arbete för bilismen.
Danskt i topp på Midnattssolsrallyt
Pressrelease 2020-07-06Danska Bo Buddum Andersen slog till med den snabbaste tiden på den inledande sträckan av Midnattssolsrallyt, en halv sekund före Kjell Fransson och 1,3 sekunder snabbare än Mats Myrsell. Räkna med att svenskarena är revanschsugna i morgon.Folkfest är det rätta ordet när man beskriver inledningen av KAK Midnattssolsrallyt 2022. Gelleråsen Arena utanför Karlskoga är navet i tävlingen och under onsdagens eftermiddag bjöds på många härliga uppvisningar innan rallyt invigdes av Tony Ring kommunstyrelsens ordförande i Karlskoga, tillika stor motorentusiast.Den inledande publiksträckan på 3,02 kilometer var omväxlande grus och asfalt vilket ställde höga krav både på förare, bilar och mekaniker.Med bara 30 sekunders starmellanrum var det snabba ryck och tätt på banan till publikens glädje. Danska Bo Buddum Andersen fick till en kanontid på sträckan med sin Opel Kadett GT/E och överraskande nog var det ingen som kunde matcha hans tid. Erkänt snabba förare som Europamästaren Mats Myrsell fick se sig slagen med 1,3 sekund medan Kjell Fransson blev bästa svensk med en halv sekund upp till Andersen.-Det var en utmanande sträcka. Jag är jättenöjd med teamet och laddar om för morgondagens sträckor, säger Kjell Fransson.Både Fransson och Myrsell lär vara revanschsugna, men Andersen är redo att bjuda på motstånd..
Snabb inledning på KAK Midnattssolsrallyt
Nu på onsdag, 6 juli, drar Midnattssolsrallyt igång med en snabb publiksträcka inne på Gelleråsen – täta starter, högt tempo och god uppsikt över hela sträckan gör detta till en perfekt inledning på ett av Europas största historiska rallyn. Med omkring 15 mil specialsträckor av bästa kvalitet fördelade på 20 specialsträckor under fyra intensiva dagar, är Midnattssolsrallyt utan tvekan ett av Europas största historiska rallyn och ska därför inledas i stor stil. I år kommer premiärsträckan att bli mer spektakulär än någonsin. Rallyt är inte bara tillbaka på klassisk mark, sträckan på Gelleråsen var ett återkommande moment från 1955 och framåt, utan tempot har skruvats upp ett snäpp till. Publiksträckan är 3,02 kilometer lång och med ett startmellanrum på endast 30 sekunder betyder det att det kommer att finnas flera ekipage ute på banan samtidigt. Det är samtidigt en mycket utmanande sträcka då den till hälften går på asfalt och till hälften går på grus. Sträckan ställer höga krav både på förarnas skicklighet och förmågan att ställa om sig mellan olika underlag, och minst lika höga fordringar på mekanikerna som måste anpassa bilen för riktigt blandade körförhållanden. Publiken kommer att ha god uppsikt över hela sträckningen och kan räkna med […]
Karting och gokartskola i sommar – ofta det första steget in i motorsportens värld
Nu är det sommarlov och för många barn i skolåldern blir det säkert första gången att prova på gokart. Och det är ju många framgångsrika racerstjärnor som i unga år börjat sin karriär just i en hyrd kart.Vi har kikat in på Järfälla Hyrkart utanför Stockholm vilka, liksom många andra banor, har högsäsong nu under sommaren. Här är banan öppen sju dagar i veckan och det anordnas gokartskola samt hyrkartrace där alla tävlingssugna är välkomna att tävla mot varandra.I sommar öppnas en särskild juniorbana där de yngsta förarna, 7-11 år, kan köra juniorkartrar på en separat slinga. Den som är lite mer rutinerad förare kan hyra riktig tävlingskart och köra i dryga 100 km/tim på Stockholms enda riktiga tävlingsbana. All personal är aktiva eller före detta tävlingsförare och hjälper gärna de som är intresserade med råd och tips på banan. Och anläggningen tar förstås också emot de som bara vill testa att sitta bakom ratten i en kart och köra race med kompisar. Mer om anläggningen Järfälla Hyrkart hittar du på https://www.jarfallahyrkart.se/Och vill du lära mer om karting kan du kika in på Svensk Bilsport https://www.sbf.se/Sportgrenar/Karting/
Välkommen till tre timmars race med KAK på Gelleråsen
Välkommen till tre timmars race med KAK på Gelleråsen Kör ett team med tre förare och delta en heldag på racerbanan. Det finns möjlighet till licenskurs efteråt. Tid: Onsdag den 7 september kl. 09.00 – 16.30 och omkring kl. 20.00 för de som vill gå licenskursen.Plats: Gelleråsen Arena (f.d. Karlskoga Motorstadion).Pris: 18.820 kr exklusive 6% moms per bil för tre förare. Pris för licenskurs meddelas vid anmälan.Anmälan görs till: info@kak.se. Det finns bara 13 bilar att tillgå – så först till kvarn. Avgiften faktureras direkt från banan på Gelleråsen Arena. Kom ihåg att ange fakturaadress i din anmälan. Denna är bindande med en förskottsbetalning på 40% av priset inklusive moms. Inga förkunskaper behövs, endast körkort behörighet B. Vi tävlar med Richard Göransson och Gelleråsen Arenas raceutrustade Volvo C30. Tre förare per bil. Efter morgonens teoretiska genomgång gäller det för teamet att lägga upp strategin för genomförandet av tävlingen. Förmiddagen ägnas åt träning och att hjälpa varandra med råd och tips för att teamet ska få en så framskjuten placering som möjligt. Efter lunchuppehållet blir det ett kort förarmöte och därefter går starten. Förarbyte var 20:e minut. Du får låna hjälm och overall m.m. Efter målgång och prisutdelning finns det möjlighet […]
Morgondagens bilar är tysta, säkra och utsläppsfria.
Företrädare för KAK: Morgondagens bilar är tysta, säkra och utsläppsfria. Väljarna vill både äga och köra bil. Det är vad infrastrukturplaneringen måste utgå ifrån.
Folkfest för bilfantaster – Gärdesloppet firar 100 år
TV4 rapporterar: Det vilar ett motornostalgins skimmer över Djurgården i Stockholm i dag, där det klassiska Gärdesloppet firar 100-årsjubileum. Bakom arrangemanget står Kungliga Automobilklubben och hundratals veteranfordon finns att njuta av. TV4s reporter Carolin Björnerhag finns på plats i vimlet!Se videoklippet på TV4 HÄRSVT Rapport tog även upp 100års jubileumet i sin sändning på söndagen 5 juni.Se Rapportsändningen HÄR (skrolla till ca 20 minuter in i programmet)
Stort intresse för Midnattssolsrallyt
Brett startfält och många skickliga förare bäddar för att Midnattssolsrallyt 2022 blir riktigt spännande. Räkna med snabba bilar, roligt rally och en riktig höjdarstart av tävlingen med Midnattssolsrallyt Super Show på Gelleråsen Arena.
Debattartikel: Rör inte min parkeringsplats
I mars passerade Sverige fem miljoner bilar i trafik. Mot bakgrund av detta är god tillgång till parkering en förutsättning för att garantera människors mobilitet i hela landet, för att skapa levande städer och för omställningen av fordonsflottan, skriver KAK. Rörelse är motpolen till stillastående och öppenhet är motsatsen till att bygga murar. Om det är något som vi de senaste åren har lärt oss så är det att möjligheterna till resande och mobilitet inte ska tas för givna. Restriktioner, höga bränslepriser och den allmänna omvärldssituationen har gjort att det i dag är svårare att förflytta sig, både mellan länder och inom Sverige. I det läget måste samhället göra ansträngningar för att inte ytterligare förvärra situationen, utan tvärtom underlätta resande och transporter.I mars passerade Sverige fem miljoner bilar i trafik. Bilen står för närmare åtta av tio personresor i Sverige (Trafikanalys). Att planera för bilen är därför nödvändigt om man menar allvar med att underlätta mobiliteten. Det måste ske på många olika sätt, inte minst genom investeringar i det eftersatta vägnätet. Men det finns en aspekt som inte får glömmas bort i sammanhanget, nämligen parkering. Bra tillgång krävs Ska det vara möjligt att ta sig från punkt A till B […]
Joel Granfors tar första GB3-segern
Joel Granfors körde hem karriärens första GB3-seger och tog över ledningen i mästerskapet i en rejäl styrkedemonstration vid helgens tävlingar på anrika Silverstone.Granfors var i storslagen form från början till slut i säsongens andra deltävling, där han var snabbast i både träning och kval och fick med sig en trio riktigt starka resultat från de tre race som kördes. Eskilstuna-sonen inledde på bästa tänkbara sätt genom att – från en överlägsen pole position – leda från start till mål i det inledande heatet på lördagen. Segern var inte bara Granfors första för säsongen, utan också den första för en svensk förare i det före detta brittiska Formel 3-mästerskapets nya skepnad som GB3. Granfors startade sedan i pole position även i Race 2, där han dock fick se sig passerad av britten Tom Lebbon på det första varvet och tog målflagg på en alltjämt meriterande andraplats. – Vilken helg, kommenterar Joel Granfors. Snabbast på träningen, snabbast i kvalet, och första segern i land… Jag kunde inte önska mig så mycket mer. Vi har haft väldigt bra fart den här helgen. Vi tog pole position med över tre tiondelar och bilen har fungerat perfekt. Stort tack till teamet och alla som hjälpt mig hit!
Rally i Midnattssolens land
Med start i Gelleråsen strax norr om Karlskoga den 6 juli i år kör cirka 185 fartglada proffs och entusiaster och deras kartläsare årets upplaga av det klassiska Midnattssolsrallyt. Målgången sker den 9 juli på torget i Karlskoga.”Årets rally kommer att bli en hisnande upplevelse för såväl åskådare som förare och kartläsare”, säger Philip von Mecklenburg, ordförande för KAK Motorsport och ansvarig för tävlingen från KAK:s sida.Banans längd är i år 997 km, varav 147 km fördelas på 20 ”specialsträckor”. Två av dessa är 3 km vardera och körs på asfalt på själva Gelleråsen. De övriga 18 körs på grusvägar avstängda för allmän trafik. Transportsträckorna går på allmän väg med normala fartbegränsningar och trafikregler.Rallytävlingens längd och sträckning har varierat avsevärt under åren. Det allra första loppet ägde rum 1950 under namnet Svenska Rallyt till Midnattssolen. Med målgång i Kirunablev dock tävlingen snart mer känt som Midnattssolsrallyt.
Linus Lundqvist håller undan för dramatisk Indy Lights-seger!
Linus Lundqvist tog över ledningen i Indy Lights-tabellen när han körde hem säsongens första seger under stor dramatik på en upptorkande bana på Barber Motorsports Park.Lundqvist fick maximal utdelning i årets andra deltävling, med pole position och ledning från start till mål på sin väg mot Indy Lights-karriärens fjärde seger.Tyresö-sonen – som vann på Barber Motorsports Park även förra året – tvingades emellertid gräva djupt när vädrets makter slog till i Alabama. Ett skyfall inför start i söndagens race ändrade förutsättningarna radikalt efter en ditintills torr helg – och kampen om segern kom att bli spektakulär. Lundqvist och HMD Motorsports-kollegan Benjamin Pedersen (Danmark) var i en klass för sig i vätan, långa stunder över sekunden per varv snabbare än resten av fältet, och duellerade bokstavligt talat hela vägen in i mål när Lundqvist på kraftigt slitna regndäck tvingades till en defensiv avslutning när banan torkade upp. Den skandinaviska duon kämpade med frenesi om segern under det allra sista varvet, men Lundqvist behöll kylan och lyckades avvärja Pedersens attack – med lätt kontakt mellan bilarna i sprinten in över mållinjen. Lundqvists segermarginal skrevs till slut till 17 hundradels sekund.- Det där var tight! Det här är en av de absolut skönaste segrarna i min karriär, säger Linus Lundqvist. Mina däck var helt […]
KAK lämnar remissvar om elsparkcyklar – mer utbildning krävs
Kungliga Automobil Klubben (KAK) har lämnat remissvar till infrastrukturdepartementet kring promemorian Parkering av elsparcyklar. Vi tillstyrker förslagen i promemorian om att fordonen bara ska få parkeras på vissa platser. Samtidigt efterlyser vi också ytterligare åtgärder. KAK välkomnar i grunden nya former av mikromobilitet med små lätta fordon, men det måste fungera på ett trafiksäkert sätt. I promemorian föreslås att det ska införas ett förbud mot att parkera elsparkcyklar på gång- eller cykelbana, annat än vid uppställningsplatser avsedda för cyklar. Det är steg i rätt riktning, men det räcker inte. – Antalet personer som skadar sig i olyckor där elsparcyklar är inblandade har ökat betydligt, inte sällan med unga personer. Den generella trafikutbildningen i skolorna bör stärkas. Enligt en rapport från KAK 2014 är trafikundervisningen i skolorna undermålig. Trafikkunskaperna måste förbättras, säger Ivan Radulovic från KAK:s expertråd. Han lyfter också problematiken kring hur fordons parkeras och hur den borde lösas. – Regler för var elsparcyklarna får parkeras är bra. Men för att undvika felparkeringar borde också ett pantliknande system införas. Det skulle innebära att det införs incitament för att återbörda fordonen till de platser där de är tillåtna att parkeras, påpekar Ivan Radulovic. I remissvaret understryker KAK även att Viktigt i […]
Joel Granfors upp på pallen direkt
Joel Granfors fick en stark start på det brittiska GB3-mästerskapet när han körde hem en pallplats under debuthelgen på Oulton Park utanför Liverpool. Granfors, som inledde påskhelgens tävlingar med en sjätteplats i lördagens Race 1 trots växellådsproblem på sista varvet, följde upp med ett besök på podiet när premiärevenemanget återupptogs – som påsktraditionen bjuder – med två ytterligare lopp på måndagen. Eskilstuna-sonen tog målflagg som trea i det första loppet för dagen, som bäste GB3-rookie bakom Luke Browning och Roberto Faria (som båda tävlade i mästerskapet i fjol), och fick därmed en fin inledning på säsongen. – Kul att ta sig upp på pallen direkt här under premiären, säger Joel Granfors. Jag startade tvåa men fick en dålig start på den smutsiga sidan av banan och tappade en position, men vi tar den här tredjeplatsen som en bra grund att stå på för resten av säsongen. Granfors avrundade sedan helgen med en stabil uppkörning i det avslutande tredje racet, där omvänd startordning tillämpas och där Fortec-svensken därför startade först på 18:e plats. 16-åringen tog tre platser och korsade till slut mållinjen som 15:e man, på en bana ökänt svår att köra om på. Resultatsviten i premiären placerar Granfors på delad tredje plats i GB3-tabellen. Förutom tre stabila poängplaceringar […]
Alfred Nilsson avancerar med det italienska BMW teamet
Alfred Nilsson, 20, fortsätter att klättra på karriärstegen inom racingen. Efter fjorårets fenomenala säsong i den italienska GT4-serien har han stigit i graderna i sitt BMW-stall och kommer den här säsongen att köra i GT3.– Det känns enormt hedrande och roligt att få det här förtroendet av BMW Team Italia och BMW Motorsport. Det här är det största steget jag tagit i min karriär, säger Alfred Nilsson.Det här blir Alfreds andra säsong med BMW Team Italia. 2021 slutade i stor succé med Alfred som en av de bidragande orsakerna till att BMW kunde försvara sin mästerskapstitel i GT4-serien i Italien.– När jag skrev kontraktet förra våren hade jag givetvis som målsättning att göra så bra som möjligt ifrån mig och det tycker jag att jag lyckades med. Vid årsskiftet fick jag reda på att jag var aktuell som GT3-förare och bestämde mig för att satsa allt på detta under försäsongen. Det har varit ett långsiktigt mål för mig att nå GT3 och nu är det klart, fortsätter Alfred, som åkte till Italien i tisdags och påbörjade sina testkörningar i onsdags.Alfred Nilsson är trots sin unga ålder en rutinerad herre som har rattat en rad olika fordon genom åren men en […]
Nominera till KAK:s Journalistpris!
Kungliga Automobil Klubben (KAK) har sedan starten 1903 som uppgift att främja den svenska bilismens sunda utveckling. KAK instiftade Journalistpriset 2008 med avsikt att belöna journalistiska insatser och som en uppmuntran för en seriös rapportering kring bilismens utveckling. Nu har du chansen att nominera till KAK:s Journalistpris! Hur gör man för att nominera en kandidat?Det står var och en fritt att föreslå kandidater fram till och med den 20 maj. Man kan inte nominera sig själv. Den som har ett förslag kan motivera detta på max en halv A4-sida och maila till KAK. Bifoga gärna länkar till relevant material av den nominerade. Mottagaren av KAK:s journalistpris meddelas senast under augusti månad. Prissumman är på 25 000 kr. Vart skall materialet skickas? E-post: info@kak.se eller till följande adress:KAK, JournalistprisetBox 56038102 17 Stockholm Läs mer om KAK:s Journalistpris i denna PDFVarmt välkommen med din nominering. Med vänliga hälsningarJuryn för KAK:s Journalistpris
Formel 1 Grand Prix Sverige Event
KAK Östra bjöd på ett härligt mingel och fin invigning av fotoutställningen ”Formel 1 Grand Prix Sverige”. Evenemanget arrangerades i Bergrummet på Skeppsholmen i samarbete Stockholm Toy Museum och Pelle Unger. Vi fick träffa och lyssna på fotograf Jan Wärnelöv och se hans fantastiska fotodokumentation av bilarna, förarna och livet runt tävlingarna under åren 1976-78. Vill du se fler bilder från Scandinavian Raceway, Anderstorp så titta in på Jan Wärnelövs instagramkonto @janwarnlov. Tack till vännerna i KAK Östra.”
Verklighetsanpassa infrastrukturen – satsa på vägarna
Här skriver Anders Ericson, generalsekreterare, KAK och Anders Ydstedt, ordförande i KAK:s expertråd i Altinget om att infrastruktursatsningarna måste anpassas efter verkligheten. Pengarna bör följa hur svenskarna faktiskt reser och då måste vägarna prioriteras på ett tydligare sätt.”Tre av fyra svenskar vill se mer satsningar på det eftersätta vägnätet. Ändå väljer regeringen och Trafikverket att prioritera annat när resurser till infrastrukturen ska fördelas under de kommande tio åren. Sverige är inne på ett stickspår – det är dags att styra in på rätt väg.”Häller du med oss? Gå med i KAK och stöd vårt arbete för bilismen.Läs mer: altinget.se
KAK: Remissvar på nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033
Trafikverket har på uppdrag av regeringen remitterat förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033.KAK avstyrker nuvarande förslag till nationell plan.Resurserna i planen räcker inte till i förhållande till de behov som finns. Det kommer inte ens att vara möjligt att vidmakthålla den nuvarande kvaliteten på vägnätet.Fördelningen av resurser mellan transportslagen är snedvriden med hänsyn till att vägtrafiken faktiskt står för den allra största andelen av resandet.Olyckligt nog har planerna på att bygga nya stambanor inarbetats som en del av den nationella planen. Det kommer att tränga ut andra nödvändiga investeringar.Det offentliga bör planera för mer resande och mer bilism i framtiden.
Ny Generalsekreterare på KAK
Sedan den 1 mars 2022 här Anders Ericson ny generalsekreterare för KAK. Läs Anders tankar om sin roll på KAK.”Underbara framtid. Det mesta är ännu ogjort” är ett citat jag gärna använder och som är lånat från en av mina stora förebilder – IKEA:s grundare Ingvar Kamprad. Min tolkning av denna tes är att man ska ta sig an nya uppgifter med stor nyfikenhet, lust och engagemang. Och samtidigt inse att man aldrig riktigt kan slå sig till ro.Det är också med hjälp av detta synsätt jag vill närma mig rollen som ny generalsekreterare för KAK. Det är lätt att se och känna det mycket stora engagemang som finns bland KAK:s medlemmar. Både i mötesrummen och på tävlingsbanorna. Ett engagemang som tveklöst är organisationens främsta tillgång.Jag har tidigare under många år lett en branschorganisation där jag tillsammans med mina medarbetare lagt stort fokus på att skapa ökad och påtaglig medlemsnytta. Ett arbete jag tillsammans med mina nya kollegor vill fortsätta med inom KAK.En viktig uppgift för oss är att locka fler medlemmar. Det stärker organisationen och gör KAK till en starkare aktör, inte minst inom opinionsbildning, där vi på ett tydligt sätt ska fortsätta att föra bilisternas talan. Vi vill […]
KAK:s Remissvar på lagrådsremissen skärpta straff för olovlig körning och rattfylleribrott
KAK har givits möjlighet att inkomma med synpunkter på lagrådsremissen Skärpta straff för olovlig körning och rattfylleribrott och vi inkommer här med vårt svar. KAK tillstyrker förslagen i sin helhet.KAK tillstyrker förslagen kring lagrådsremissen. Skärpta straff för olovlig körning och rattfylleribrott.Trafiksäkerheten måste ha högsta prioritet och att beivra upprepad trafikrelaterad brottslighet är mycket angeläget.Vi välkomnar de förordningar som föreslås i lag, i synnerhet det som rör återfall i rattonykterhet.Vi efterlyser därutöver tidigare insatser för att medvetandegöra unga personer om risker i trafiken. Undervisningen i skolorna måste stärkas i syfte att förebygga trafikolyckor av olika slag.Läs alla remissvar
Alla borde behandlas lika väl som Kungen – Stäng fordonsregistret
Skatteverket har beslutat att förse H.M. Konung Carl XVI Gustaf med skyddade personuppgifter. Eftersom kungen är en stor bilentusiast innebär detta att hans bilsamling har hemligstämplats för allmänheten. Samma sak borde gälla för alla.Det skriver Thomas Hedberg och Anders Ydstedt från KAK i Expressen.Håller du med oss? Gå med i KAK och stöd vårt arbete för bilismen!Medlemsansökan
”Elbilen kräver laddning – Sluta ta bort parkeringsplatser”
Samtidigt som elbilarna ökar i antal och fler laddplatser behövs, så tar många kommuner bort parkeringsmöjligheter. Det går inte ihop!Anders Ydstedt, ordförande i KAK:s Expertråd, skriver i Ny Teknik.Läs hela artikeln här!Håller du med oss? Gå med i KAK och stöd vårt arbete för bilismen. www.kak.se/medlem
KAK vill att politikerna tar nya grepp kring trafiksäkerhetsutbildningen
Läs hela pressmeddelandet här
Midnattssolsrallyt 2021 skjuts upp
Midnattssolsrallyt var tänkt att köras i juli i år, men skjuts nu upp.-Vi gör vårt yttersta för att kunna köra 2022, säger Philip von Mecklenburg, KAK.De rådande omständigheterna gör att organisationskommittén nu väljer att ställa in årets Midnattssolsrally.– Intresset för Midnattssolsrallyt har varit mycket stort. Vi har väntat in i det längsta och det är med tungt hjärta som vi nu måste meddela att årets tävling inte blir av, säger Philip von Mecklenburg från arrangörsklubben KAK, som trots det ser positivt på framtiden.– Vi ska göra vårt yttersta att Midnattssolsrallyt ska kunna köras nästa år, den 5-9 juli.Midnattssolsrallyfakta och historikKAK Midnattssolsrallyt är Sveriges, och ett av Europas största rally för historiska tävlingsbilar, Appendix K och har körts sedan 2006. Tävlingen kördes i sin ursprungliga tappning mellan 1950 och 1964. KAK Midnattssolsrallyt ska erbjuda deltagare, publik och partners en unik upplevelse av klassiska rallybilar på fina rallyvägar under säkra förhållanden. Deltagarna ska erbjudas en trevlig samvaro med god mat i en anda av nostalgisk motorsportkultur där helhetsupplevelsen tillsammans med tävlingsmomentet utgör den klassiska Midnattssolsrallyandan.Årets Midnattssolsrally skjuts upp och körs med största sannolikhet 2022.Bilden är från senaste Midnattssolsrallyt där Lotta Lundqvist körde Opel Manta 400.
Kungliga Automobilklubben (KAK) blir delägare i Körkortsjakten
Kungliga Automobil Klubben (KAK) blir delägare i webbplatsen och utbildningsplattformen Körkortsjakten.se. Klubben tar därmed ett strategiskt kliv in i den unga generationens akuta behov av körkort. Många arbeten kräver körkort och det är ofta en förutsättning för att kunna välja vart man vill bo och studera. Inte minst är körkort viktigt för friheten att själv välja hur man vill resa. Kungliga Automobil Klubben (KAK) blir delägare i Körkortsjakten (pdf)
Miljöprogram
Miljöansvar i trafiken kräver ett gemensamt ansvarstagande från bilister, politiker och industri
Uppmuntra till bilresande i tider av smittspridning
Kommuner och myndigheter kan göra mer för att underlätta för bilisterna att vara med och bidra till minskad smittspridning. Bland annat kan städnätter skjutas upp, skriver Jacob Laurin och Anders Ydstedt i Läs mer
Glöm inte bilisterna
Elektrifieringen pågår och behovet av el ökar. För att lösa detta diskuteras nu olika former lagring, däribland att använda elfordon som buffert genom så kallad Vehicle to grid-teknik (V2G). I korthet går det ut på att bilarna delar med sig av sina batt