Alfred Nilsson avancerar med det italienska BMW teamet
Alfred Nilsson, 20, fortsätter att klättra på karriärstegen inom racingen. Efter fjorårets fenomenala säsong i den italienska GT4-serien har han stigit i graderna i sitt BMW-stall och kommer den här säsongen att köra i GT3.
– Det känns enormt hedrande och roligt att få det här förtroendet av BMW Team Italia och BMW Motorsport. Det här är det största steget jag tagit i min karriär, säger Alfred Nilsson.
Det här blir Alfreds andra säsong med BMW Team Italia. 2021 slutade i stor succé med Alfred som en av de bidragande orsakerna till att BMW kunde försvara sin mästerskapstitel i GT4-serien i Italien.
– När jag skrev kontraktet förra våren hade jag givetvis som målsättning att göra så bra som möjligt ifrån mig och det tycker jag att jag lyckades med. Vid årsskiftet fick jag reda på att jag var aktuell som GT3-förare och bestämde mig för att satsa allt på detta under försäsongen. Det har varit ett långsiktigt mål för mig att nå GT3 och nu är det klart, fortsätter Alfred, som åkte till Italien i tisdags och påbörjade sina testkörningar i onsdags.
Alfred Nilsson är trots sin unga ålder en rutinerad herre som har rattat en rad olika fordon genom åren men en GT3-bil har han aldrig kört. Tidigare har BMW:s GT3-bilar varit av M6-modell men från och med i år är det M4.
– Modellerna skiljer sig inte så mycket åt egentligen men däremot är det stor skillnad på en GT3-bil jämfört med en GT4-bil. GT3 är hjärtat i BMW Motorsports satsning och har en helt annan prestanda. Allt är lite mer utvecklat vad gäller motor, växellåda och aerodynamik. Så jag ska verkligen ta vara på all tid jag kan få för att bekanta mig med bilen och för att komma in i allt så snabbt som möjligt.
För BMW som stall finns det också en hel del prestige med i bilden den här säsongen. BMW:s M-modell fyller 50 år i år och då vill det italienska teamet såklart återta mästerskapstiteln i GT3.
– Jag hoppas att vi kan ta tillbaka förlorad mark från Audi och Ferrari.
Alfred Nilsson har parallellt med sin italienska satsning pluggat industriell ekonomi på heltid i Växjö men med detta glädjebesked från teamchefen Roberto Ravaglia med flera inblandade har han bestämt sig för att pausa studierna, åtminstone den här terminen.
– Jag är väldigt glad och tacksam över att få den här möjligheten så jag tänker fortsätta satsa allt jag har. Därför finns det inte tid till studier just nu.
Precis som förra året kommer det att köras fyra deltävlingar i det italienska mästerskapet. GT3 kommer dessutom att göra två inhopp i World Challenge-tävlingar som kan komma att innebära race på F1-banor. Vilka banor det blir är inte spikat än men det har figurerat rykten om Circuit de Barcelona-Catalunya i Spanien och Le Castellet i Frankrike.
Fram till den egentliga tävlingsstarten i maj kommer Alfred att grotta ner sig ytterligare i BMW-miljön och göra allt han kan för att kunna prestera på samma nivå som i fjor.
– Jag svävar redan på moln även om säsongen inte börjat än. Alla förutsättningar och möjligheter finns där. Nu är det upp till mig själv att ta vara på dem, avslutar Alfred Nilsson.