Glädje på testdagen i Prins Carl Philips Racing Pokal

Ett par plusgrader och lätt regn hindrade inte pristagarna i Prins Carl Philips Racing Pokal när det kallades till testdag på Gelleråsen Arena den 8 oktober. Tvärt om, det var med mycket glädje och energi i luften när de fick möjlighet att provköra såväl Formula Nordic som Ginetta G40. – Roligt. Annorlunda, tyckte bland annat Wilgot Edqvist, som med sina 14 år var yngst i den sextett som fanns på plats på banan utanför Karlskoga.

Den 4 augusti avgjordes den sjunde upplagan av Prins Carl Philips Racing Pokal, kartingtävlingen som Prins Carl Philip tog initiativ till 2013 och som sedan dess bär hans namn.
Sedan starten 2013 har alla pristagare erbjudits att testa tävlingsbil och under åren är det många som gjort höstresan till Karlskoga för att ta sina första steg mot en racingkarriär.

Tisdagen den 8 oktober anlände årets pristagare till Gelleråsen Arena för att prova Formula Nordic och Ginetta G40. Fyra pass i varje biltyp blev det för var och en av de sex pristagarna som hade möjlighet att närvara. Dessvärre tvingades toppduon i Rotax Max Senior, stockholmaren Rasmus Fridell och Mathilda Olsson från Uppsala lämna återbud.
Fridell och Olsson har tidigare medverkat på testdagen. Det samma gäller för Patrik Rundquist. Han var med på ett wild card 2017.
– Den gången testade vi formelbil. I år fick vi även möjlighet att testa Ginetta vilket var kul, säger 19-åringen från Uppsala och avslöjar att han har ytterligare en test på gång med sikte på nästa säsong.
– Mitt mål nästa år är att ta klivet upp i bil och jag är bland annat intresserad av Porsche Carrera Cup Scandinavia. Därför ska jag testa Hugo Anderssons Porsche 911 GT3 Cup (991 I) här på Gelleråsen redan nästa vecka, berättar Patrik, som var trea bakom Fridell och Olsson i Rotax Max på Lidköpings Motorstadion i somras.

Felix Jansson var fyra i samma klass – efter en stenhård duell med Rundquist – och fick för sin insats en inbjudan till testdagen i Karlskoga.
– Positivt att vi får den här möjligheten och båda klasserna är ett alternativ i en eventuell satsning på bil, sa Jansson.
De andra delade den uppfattningen, men en som redan den här säsongen provat sina vingar i bil är Charlie Andersen, 18 år, från Varberg. Hans huvudfokus den här säsongen har legat på Formula Nordic, men det hindrade honom inte från att vinna Rotax Max DD2 i Prins Carl Philips Racing Pokal.
I Formula Nordic blev Andersen trea i JSM när mästerskapet avslutades på Mantorp Park den gångna helgen.
På testdagen i Karlskoga var Andersen både instruktör och förare. Han hjälpte de andra pristagarna med råd och tips inför deras framträdanden i formelbilen och så körde han själv Ginettan.
– Kul att få prova på, men jag har redan bestämt mig för att tävla vidare i Formula Nordic 2020, sa han.
Ett välkommet och viktigt besked för klassen.

Från Rotax Max DD2 medverkade även Max Lindén, Uppsala och Peter Ernholm från Kungälv. Båda fick en ”Jokerplats” till testdagen på Gelleråsen Arena.
– Verkligen roligt att få vara med här och prova de här bilarna. Klart man är sugen på att ta klivet, men det gäller att få till ekonomin också. För min del blir det DD2 2020, sa 23-årige Lindén, som av det breda leendet att döma hade omvärderat det beslutet efter några varv i Ginettan.
Peter Ernholm, äldst i gänget med sina 43 år, gladde sig också åt möjligheten att få testa Formula Nordic och Ginetta G40. Han kunde bland annat jämföra med Volvo S40 i JTCC-utförande som han körde säsongen 1999.
– Fräcka bilar med bra fäste, sa Ernholm och konstaterade att den S40 han körde för 20 år sedan var betydligt mer standardbetonad än den lilla, rappa GT-bilen från Ginetta.

Förutom att köra bil själva fick samtliga pristagare också möjlighet att åka med Marcus Annervi i Race Team Gelleråsens Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport. Annervi, som blev trea i GT4 Scandinavias PRO AM-klass och som vann Porsche Endurance Trophy i samma mästerskap, bjöd på några riktigt snabba varv som självklart gjorde intryck.

Prins Carl Philip fanns, sin vana trogen, på plats under testdagen. Han tog sig tid att prata med alla pristagare, tackade dem för deras medverkan och hoppades att de fått ut det de ville av dagen.
Pristagarna bjöd på städad körning, men ett och annat litet misstag blev det givetvis på det kalla och våta underlaget.
– Några snurrade men det hör till, sa Prins Carl Philip och tillade leende:
– Det vet jag av egen erfarenhet.

Även om säsongen är inne i oktober är den inte slut för några av årets pristagare i Prins Carl Philips Racing Pokal. Tvärt om, 19-26 oktober väntar årets viktigaste tävling för Rasmus Fridell, Mathilda Olsson, Patrik Rundquist och Wilgot Edqvist. Då kör de nämligen Rotax Max Challenge Grand Finals, inofficiellt VM, i Sarno i Italien.

Prins Carl Philips Racing Pokal arrangeras av promotorn Thomas Johansson i samarbete med Kungliga Automobil Klubben (KAK) och Svenska Bilsportförbundet.
Officiell klädpartner är Berkeley.