Andersen och Fridell överst på pallen i Prins Carl Philips Racing Pokal

Rasmus Fridell och Charlie Andersen vann när Prins Carl Philips Racing Pokal 2019 avgjordes på Lidköpings Motorstadion 3-4 augusti. Fridell erövrade den åtråvärda pokalen för andra gången när han segrade i Rotax Max. För Andersen, som vann DD2-klassen, var det första triumfen i tävlingen.
– Ett nytt lyckat event med bra finalrace och två värdiga segrare, konstaterade bland annat tävlingens upphovsman, prisutdelaren prins Carl Philip.
Den sjunde upplagan av Prins Carl Philips Racing Pokal bjöd på perfekt racingväder – halvklart till klart och över 20 plusgrader på termometern.
De yttre förutsättningarna var perfekta vilket givetvis triggade deltagarna i Lidköping Open och Prins Carl Philips Racing Pokal att bjuda upp till bra och underhållande racing.
DD2-klassen, som ersatte KZ2 som en av två klasser inom ramen för Prins Carl Philips Racing Pokal, avgjordes redan på lördag. Där segrade Varbergskillen Charlie Andersen, som från och med den här säsongen i huvudsak satsar på Formula Nordic.
– Jag fick en lucka i början på racet, men mot slutet fick jag verkligen kämpa för att hålla undan för Freddie Carlsson som avancerat till andra plats från sin åttonde startposition. På det sista varvet gick nämligen rattbulten sönder och jag kunde knappt styra karten, berättar Andersen, som i och med segern också kvalificerat sig till testdagen på Gelleråsen Arena den 8 oktober.
En inbjudan till testdagen på banan utanför Karlskoga fick även tredjeplacerade Max Lindén och sjätteplacerade Peter Ernholm. De både fick nämligen var sin Jokerplats av ledningen för Prins Carl Philips Racing Pokal.

I Rotax Max med 22 anmälda förare talade mycket för en finalduell mellan Rasmus Fridell och Mathilda Olsson. De fightades mot varandra i toppen hela dagen och delade första startled i finalen. Men där, på formationsvarvet, tvingades Mathilda i depå med tekniska bekymmer. Hon fick visserligen starta racet från depån – och sist – men hennes segerchanser var givetvis borta. I en läcker uppkörning avancerade han ända till åttonde plats inom hon hamnade utanför banan i ett omkörningsförsök och bröt.
Utan konkurrens från Mathilda tog Rasmus Fridell hand om taktpinnen och ledde från start till mål. Nästan lika säker tvåa var Wilgot Edqvist.
Om tredje och sista direktkvalificerande platsen till testdagen i Karlskoga gjorde Patrick Rundquist och Felix Jansson upp. Den förstnämnde gick segrande ur striden, men Jansson behövde inte deppa speciellt länge över den förlusten. I samband med prisutdelningen offentliggjorde nämligen promotorn och speakern Thomas Johansson att Jansson fick ett av två wild card. Det andra gick till Mathilda Olsson – snabbast på banan.
– Tråkigt att det strulade för Mathilda. Jag blev förvånad när hon försvann. Jag hade sett fram emot en ny fight med henna, sa 23-årige stockholmaren Fridell som tidigt byggde upp en lucka till bakomvarande.
– Efter det vara det bara att försöka hålla huvudet kallt och ta sig i mål med hel kart, sa Fridell som hade en riktigt bra helg på Lidköpings Motorstadion.
Han vann nämligen även lördagens tävling i Rotax Max.
– Det var därför vi kom hit, för att vinna, men att vi skulle ha riktigt så här bra fart hade jag inte räknat med. Tack till Ludvig Morin och Morin Racing.

I kändisheatet, eller Rövarheatet som det står på pokalerna, blev det dött lopp efter en helt osannolik jämn målgång. Jon Lind jagades hela sista varvet av Joakim Erlander och över mållinjen var de så lika att Thomas Johansson signalerade dött lopp och delat förstapris. Så därför blev det trångt på den översta prispallen: Jon Lind/Max Lindén – Peter Jervemyr/Joakim Erlander.
Fredrik Blomkvist/Linus Larsson blev tvåa och far och son Pantzar, Kenneth och Christoffer, tog hand om tredjepriset.
Prins Carl Philip, som har två inteckningar i vandringspriset, fick, tillsammans med Per Wilander, nöja sig med femte plats. Prinsen körde även DD2 under lördagen. Där hade han emellertid en del tekniska bekymmer.
– Vårt rövarheat är alltid kul och att det blev så tight över mållinjen var extra roligt. DD2 och Rotax Max bjöd på två bra och underhållande heat. Jag är glad över att vi valde att ersätta KZ2 med DD2. Ett bra startfält och en lite dramatik i avslutning även där med Freddie Carlssons uppkörning. Rotax Max bjöd också på ett bra race. Tyvärr hade Mathilda Olsson problem, men precis som i fjol svarade hon för en fantastisk uppkörning i finalen, summerade prins Carl Philip den lyckade tävlingshelgen på arrangerande Lidköping KK:s fina anläggning.

Prins Carl Philips Racing Pokal genomförs i samarbete med Lidköpings KK, Kungliga Automobil Klubben (KAK), Svenska Bilsportförbundet och ProConsulting (Thomas Johansson).
Officiell klädpartner är Berkeley.

Resultat Prins Carl Philips Racing Pokal, Lidköping 3-4 augusti.

DD2.
1) Charlie Andersen, KAK, 14 varv
2) Freddie Carlsson, KAK, + 0,557
3) Max Lindén, KAK, + 3,812
4) David Rehme, KAK, + 4,008
5) Fredrik Carsting, SMK Västerås, + 7,959
6) Peter Ernholm, Uddevalla KK, + 8,516
7) Johan Ernholm, Lidköpings KK, + 9,513
8) Pontus Fredricsson, KAK, + 9,837
9) Peter Liljeros, Göteborg, + 20,350
10) Joakim Elander, Södertälje KRC, + 20,540
Antal startande: 23

Rotax Max.
1) Rasmus Fridell, Järfälla MK, 14 varv
2) Wilgot Edqvist, KAK, + 1,910
3) Patrick Rundquist, KAK, + 3,452
4) Felix Jansson, Södertälje, + 3,750
5) Kalle Åstrand, FMCK Borås, + 5,104
6) Erik Bergstrand, Södertälje KRC, + 8,691
7) Axel Bengtsson, Kristianstad KK, + 9,128
8) Marcus Radne, KAK, + 10,785
9) Liam Andersson, Linköping MS, + 10,911
10) Moa Liljendahl, Bohus RC, + 11,775
Antal startande: 22

Röverheat
1) Jon Lind/Max Lindén, 15 varv
1) Peter Jervemyr/Joakim Erlander, 15 varv
2) Fredrik Blomkvist/Linus Larsson, + 14,011
3) Kenneth Pantzar/Christoffer Pantzar, + 17,846
4) Christofer Lindberg/Simon Sköld, + 34,199
5) Carl Philip Bernadotte/Per Wilander, + 54,563
6) Stefan Radne/Raine Wermelin, + 55,591
7) Patrik Nyman/Magnus Strömer, + 56,179
8) Johan Carlström/Linus Larsson, + 1 varv