Per och Inge Gillbrand m KAKs vice ordförande Thomas Hedberg

Per Gillbrand tilldelad Clarence von Rosen Medaljen

Mannen som gjorde turbomotorn kommersiellt möjlig i stor skala, Per Gillbrand, tilldelades under högtidliga former Clarence von Rosen Medaljen vid en ceremoni i Stockholm under helgen. En rörd mottagare firade utmärkelsen med att på middagsbordets vita linneduk köra igång en medhavd Bugatti motor i skala 1:4 som han själv hade byggt. Ovationerna visste inga gränser när avgasröken under våldsamt knatter från de åtta cylindrarna slingrade sig upp genom kristallkronorna i Sällskapets stora sal.

Per Gillbrand har under sitt yrkesliv tjänat den svenska personbilsindustrin. Först var han anställd vid Volvo som prov- och experimentingenjör och 1964 gick han över till Saab. Där har han utan avbrott arbetat med utvecklingen av Saabs olika personbilsmotorer och efter samgående med General Motors 1990 i det fristående Saab Automobile AB. I sitt tacktal siade pristagaren om bilen i framtiden.

– Om ni frågar mig som varit med och tagit fram nya tekniker, så tror jag dagens debatt om olika drivmedel kommer att verka stenålders redan om 50 år, sa Per Gillbrand. En och samma bil kommer då självklart att kunna köras på olika drivmedel som miljödiesel, etanol, bensin eller el. Dessutom tror jag att man bättre har förstått att bilen är till för att skapa frihet, åka ut på landet och ta sig till nya platser med. Inte att sitta i bilkö med.

Med sin visionära förmåga och experimentella skicklighet är Per Gillbrand förknippad med introduktion och storskaligt industriellt förverkligande av flera internationellt uppmärksammade nyheter för personbilsmotorer. Några exempel är turboladdning år 1977, 4-ventilsteknik med dubbla överliggande kamaxlar år 1984, kapacitivt tändsystem år 1987, dubbla balansaxlar år 1989 samt klimatanpassad avgasrening.

– Vi är mycket glada att Per tagit emot Clarence von Rosen Medaljen och att han kom hit och bjöd på både ett inspirerande framtidstal och en fantastiskt show med sin hembyggda modellversion av en åttacylindrig Bugatti. Den motorn i full skala satt i en racerbil som på sin tid kördes av ingen mindre än motorprinsen själv, Prins Bertil, säger Thomas Hedberg, KAK:s vice ordförande. KAK är en bilklubb med tre ben där ansvar, motorsport och socialt umgänge förenas. Ikväll tycker jag var ett lysande exempel på hur allt det vi står för kom till ett gemensamt uttryck.

Clarence von Rosen Medaljen är namngiven efter KAK:s grundare Clarence von Rosen. Den utdelas till den som gjort uppmärksammade insatser för utvecklingen inom trafik och motorfordon. Bland tidigare mottagare märks PG Gyllenhammar, förre kommunikationsministern Bo Turesson, Scaniachefen Leif Östling och senast 2011 Pelle Pettersson, formgivare av legendariska Volvo P1800.

För ytterligare information:

Niklas Nyström, Generalsekreterare KAK, tel 0708-870157

Fakta om KAK:

 

KAK, grundat år 1903, är idag en rikstäckande allmännyttig ideell förening med främsta syfte att främja en sund utveckling av den svenska bilismen. Vi ägnar oss åt ansvarsfrågor kopplade till bil och trafik, motorsport och sociala klubbaktiviteter. De tre verksamhets-delarna samverkar för att göra det attraktivt att genom ett medlemskap stödja KAK.

120326-Pressmeddelande KAK Per Gillbrand

120326-Per-Gillbrand-m-Bugattimotor

 

 

Logga in