Prins Bertil Memorial och Gärdesloppets Historia

År 1922 fick Sverige äntligen en riktig hastighetstävling för bilar! Premiären hölls den 12 februari på Gärdet i Stockholm och arrangör var KAK. Trots vinterklimat hade man lyckats ordna en 2.600 m lång bana med närapå sommaregenskaper. En av de värsta kurvorna fanns där Fältöversten ligger idag.
Karta över tävlingsområdet vid K.A.K.s automobilkörningar å Ladugårdsgärde 12 feb 1922.

Tidigare hastighetslopp hade körts på raka isbanor, med högst ett par bilar samtidigt på banan, och som därför inte var så roliga för publiken. Nu var det istället fler tävlingsbilar som jagade varann varv efter varv. Naturligtvis mera spännande både för publik och förare! Och åskådare i stort antal kom denna soliga vintersöndag, trots att det samtidigt var bandylandskamp på Stadion och backhoppning vid Fiskartorpet. Ingen mindre än Gustaf V och flera andra kungligheter tog tillfället att få vara med på Gärdet vid premiären, som enligt både deltagare och publik blev en succè, mycket tack vare olika myndigheters tillmötesgående. 29 bilar i sju olika klasser deltog, från de minsta européerna till de största amerikanarna. Mest rafflande var loppet i stora racerklassen. Där deltog förstås den snabbaste bilen, en bångstyrig Minerva som kördes av den på sin tid kände bildirektören Hans Osterman. För att locka åskådare hade tävlingsbilarna körts i kortege genom Stockholm.

Nuvarande  Gärdesloppet är ett veteranbilsrally som årligen äger rum sedan 1994, då återväckt av Staffan Kjellberg. Staffan utvecklade arrangemanget till ett av Sveriges största, årliga, endagsevenemang. Deltagare är klassiska racer- och sportvagnar som tävlar i tre klasser på en avlyst bana där man kör mot en idealtid, samt en stor mängd klassiska bruksfordon av många olika slag som börjar dagen med en motorhistorisk färd  genom Stockholm ut till Djurgården för uppställning och allmän beundran. Här sker bl a Concours de Charme bedömning av de vackraste ekipagen, lådbilstävlingar, flyguppvisningar och mycket mer.

Vid 2000 års Gärdesloppet invigde Prinsessan Lilian officiellt det övergripande namnet ”Prins Bertil Memorial”, efter maken Prins Bertil.

Efter det 25:e Gärdesloppet 2016 återgick arrangemanget år 2017, i form av Gärdesloppet med Prins Bertil Memorial, till KAK. 95 år efter premiären av Sveriges första rundbanetävling för bilar.

Gärdesloppet med Prins Bertil Memorial ger åskådarna en fantastisk möjlighet att uppleva många klassiska sportbilar tillsammans med de första bruksbilarna som trafikerade Sveriges vägar och gator. Andra publikknipare är ”Charmtävlingen” med deltagare i tidstrogna kläder, Veteranmopederna, Classiska racerbåtar, levande Vintagemusik och om vädret så tillåter, den historiska överflygningen.
Vik hela söndagen för Prins Bertil Memorial, en unik uppvisning av motor och kulturhistoria i utsökt miljö!

Kort namnhistorik

12 februari 1922: Kappkörning å Ladugårdsgärde, kallades i folkmun och i pressen för Gärdesloppet

15 februari 1922: Reportage i tidningen Svensk Motortidning.

4 juni 2000: H.K.H Prinsessan Lilian inviger officiellt det övergripande namnet Prins Bertil Memorial i samband med årets evenemang.

21 maj 2017: Gärdesloppet med Prins Bertil Memorial

Logga in