Jimmy Olsson (th) och Conny Sundqvist på prisrampen

Midnattssolsrallyt avgjort i sekundstrid

Årets upplaga av Sveriges största rally för historiska bilar har bjudit på många dramatiska byten i ledningen. Under första etappen ledde till en början Erik ”Eken” Johansson, SMK Hedemora med sin Audi Quattro. Efter några sträckor fick han dock bryta på grund av elfel och ledningen övertogs istället av Mats Karlsson, Säffle MC i en Volvo 240. Mats ledde resten av Etapp 1, men efter en tjuvstart på sista sträckan gick ledningen istället över till Jimmy Olsson, Storfors MK, Volvo 240.
I början av Etapp 2 gick Mats Thorszelius, SMK Uppsala, även han Volvo 240, upp i ledningen direkt, men fick släppa den redan på andra sträckan då han fick motorproblem, och Jimmy var åter i ledningen. Segraren i KAK Midnattssolsrallyt 2010, Kenneth Bäcklund, Vara MK, avancerade med sin Ford Escort. På publiksträckan i Hagfors övertog han ledningen, men fick släppa tillbaka den till Jimmy på sista sträckan av Etapp 2.
Med endast 0,3 sekunders ledning var kampen om segern mellan Jimmy Olsson och Kenneth Bäcklund en öppen fråga när Etapp 3 startade. Det var tätt mellan de båda ända fram till etappens sista sträcka innan lunchuppehållet. På den finns ett lurigt vägbyte som Kenneth missade och förlorade värdefulla sekunder.
På de återstående fyra sträckorna fortsatte Jimmy att utöka sin ledning och vann till slut med 38,1 sekunder.

-Det var roligt att jaga Jimmy. Vi försökte rycka, men vid vägbytet försvann segerchansen, konstaterar Kenneth Bäcklund, som trots allt är nöjd med sin andraplacering.

-Jag körde inte fullt i början, men ökade för varje dag, och det var en taktik som höll. Conny Sundqvist, min kartläsare, gjorde ett jättejobb i högerstolen. Rallyt har varit riktigt hårt, ett av de tuffaste som jag har kört, men vi har haft kul hela tiden. Jag är oerhört glad över förstaplatsen, för det finns inte mycket som slår en seger i Midnattssolsrallyt, summerar Jimmy sin vinst.
I Regularity- klassen, där det gäller att köra sträckorna på en förutbestämd idealtid, växlade ledningen nästan efter varje sträcka och när tävlingen var klar stod fjolårssegraren Thorbjörn Bye från Norge återigen överst på prispallen.

– Det var en fin tävling där både chauffören och kartläsaren får vara alerta men jag har Norges bästa kartläsare, Oddvar Moland, och så hade vi lite tur också, kommenterar Thorbjörn Bye sin vinst.

-Rallyt har varit långt, tufft och fantastiskt roligt, Jag vill även betona att de lokala motorklubbarna har gjort ett fantastiskt jobb på sträckorna.  Allt har fungerat klanderfritt och vi har fått mycket beröm från de tävlande både vad det gäller underlaget på vägarna och organisationens arbete, säger tävlingsledaren Christina Lundqvist Viklund.

 

Resultat

Historic:

1 Jimmy Olsson, Storfors MK, Volvo 240, 2.06.46,0
2 Kenneth Bäcklund, Vara MK, Ford Escort, +38,1 s
3 Mats Karlsson, Säffle MC, Volvo 240 +1.07,3
4 Janne Westlund, MK Kopparberg, Volvo 240 +1.47,2
5 Per Göthberg, Eskilstuna MK, Porsche 911 +2.20,7

Regularity:

1 Thorbjörn Bye (N), KNA, BMW 2002 tii, 1056 prickar
2 Bertil Trued, SMK Trollhättan, Saab 96 V4, 1143 p
3 Peter Fixell, Västerås MS, MG MGA, 1164 p
4 Pentti-Juhani Hintikka (FIN), ACM, VW 1303 S, 1178 p
5 Kåge Schildt, MSCC, Austin Healey 3000, 1297 p

Till bästa dam i respektive klass delas Ewy Rosqvist pokal ut. I år gick priserna till  Nina von Krusenstierna i Regularity och Annie Seel i Historic.

KAK Midnattssolsrallyt är Sveriges, och ett av norra Europas, största rally för historiska tävlingsbilar, Appendix K. Bilarna ska vara byggda 1985 eller tidigare. KAK Midnattssolsrallyt kördes i sin ursprungliga tappning mellan 1950 och 1964. Sedan 2006 körs KAK Midnattssolsrallyt som en historisk tävling med två huvudklasser: Historic och Regularity.

KAK Midnattssolsrallyt kördes den 17-20 juli 2013 med Karlstad som utgångspunkt. Rallyt startar med en specialsträcka i Karlstad den 17 juli. Den 18 juli körs åtta sträckor med uppehåll i Årjäng, den 19 juli körs sex sträckor med uppehåll i Arvika och den 20 juli körs sju sträckor i Närke/Bergslagen med uppehåll i Lindesberg innan rallyt avslutas med målgång och prisutdelning vid Värmlands museum i Karlstad.

Tävlingen är på totalt 1360,3 kilometer varav 215,2 kilometer är specialsträckor.

Logga in