KAKs Felix Rosenquist avslutade säsongen med en 9e plats i Formel 3 VM i Macau.

KAKs fast and furious – motorsportåret 2010

En av årets höjdpunkter för KAKvar så klart Marcus Erikssons seger i en Super Nova i Europas Grand Prix, GP2 i Spanien. Kumlasonen har Indy500 mästaren, Kenny Bräck som mentor. Marcus testar för teamen Super Nova, Barwa och iSport i slutet av november med siktet inställt på en absolut topplacering i 2011 års GP2 serie.

Vindsnabbe Felix Rosenquist tog flera segrar och pallar i tyska F3 serien och avslutade säsongen med Formel 3 VM i japanska casionstaden, Macau. En stadsbana där storheter som Michael Schumacher och Mika Häkkinen på sin tid har slagits om segern i Formel 3 VM.

KAK föraren Kenneth Hansen erövrade ett i en lång rad av EM silver i rallycross medan sonen Timmy Hansen tog ett brons i Formel BMW Europa serien efter bland annat seger på Hockenheim.

I Sverige skakade KAKs Dick Sahlén om i racingens elitserie, STCC, genom att vinna anrika Kanonloppet i Karlskoga i en SEAT för Mattias Ekströms Junior Team. Sahlén fick mer tid i vanlig riks TV än svenske mästaren själv, Rickard Göransson.

KAK fick en svensk juniormästare i racing genom ihärdige Joakim Forsells seger med en MG i JTCC. Fantastiskt starkt särskilt med tanke på att det är Joakim och pappa Rune som tillsammans med en mekaniker sköter hela ruljansen på egen hand. Fjolårets Renault Cup Mästare, talangfulle Gustav Rickhamre blev årets Rookie i JTCC med flera pallar och bäste VW förare i junior SM.

I STCC:s supportserier tog Marcus Palnér en pallplats i Camaro Cup och Jocke Mangs en seger i Porsche Carrera Cup. Segermätte Jocke lade tyvärr ner tävlandet i serien för säsongen direkt efter segerloppet. KAKs Philip Forsman höll istället klubbens ställningar med en välförtjänt bronsplats i ett av Porsche Carrera loppen under hösten.

I svensk racings division 1, SSK, erövrade Carl Philip Bernadotte sitt första mästerskap med ett guld i Porsche endurance för Flash Enginering. I SSK:s Porsche GT3 klass tog Niclas Ohlsson hem guldbucklan till KAKs prisskåp.

Vi får inte heller glömma KAKs egen succétävling, Midnattssolsrallyt. Ett historiskt rally som körs även i en fullfartklass. Rallyvärldsmätaren Stig Blomqvist från Örebro var regerande mästare. Men i år fick han se sig slagen av västgöten Kenneth Bäcklund från Vara som rullade in i Västerås som ny mästare i en Ford Escort.

De fyra största racerloppen ute i världen bjöd på rikligt med dramatik.

Audi återerövrade sin mångåriga topplacering i Le Mans 24 timmars efter Peugeots triumf år 2009. Men det var tufft. Peugeot ledde med tre bilar i topp tills mörkret föll. Då var det tysk teknik som överglänste fransk passion i skuggorna och Audi tog över alla tre tätpositionerna under nattkörningen. Världens bäste racerförare inom endurance, dansken Tom Kristensen, med åtta segrar i Le Mans 24h kom på bronsplats i en Audi. Le Mans 24h har vunnits av svensken Stanley Dickens, KAK, i en Sauber C9 år 1989 och av Stefan Lillövis Johansson 1997 i en TWR Porsche.

Monacos Grand Prix har körts sedan 1929 och är sedan femtiotalet en given del av Formel 1 serien. I år erövrade årets överraskning, australiensaren Mark Webber, den åtråvärda segerbucklan som mottas direkt ur furst Rainers hand. I slutändan gick seriesegern i F1 till tysken Sebastian Vettel. Ingen annan svensk än Ronnie Peterson har vunnit detta lopp. Ronnie vann i en Lotus-Ford 1974.

Det tredje av världens fyra största lopp, Indy500, för formelbilar har en enda gång vunnits av en svensk, nämligen Kenny Bräck år 1999 i en Dallara Oldsmobile. Det första Indy500 kördes 1911 och då hade banan klätts med tegelstenar. Därför kallas den ”The Brickyard”. Ett kort tag långt bak i historien var loppet en del av F1-serien, men ingår numer i IRL. I år chockade britterna med att erövra hela podiet med skotten Dario Franchitti som etta i en Dallara Honda. En smått otrolig bedrift inför 400 000 åskådare på plats.

Och slutligen i säsongstarten det mytomspunna Daytona 500, den 52:a upplagan av The Great American race för standardbilar och numer en del av Nascar serien. På Daytona International Speedway i Florida har Formel 1 världsmästaren Mario Andretti segrat 1967. I år var det en köförare, Jamie McMurray, i en Chevrolet som plötsligt avancerade våldsamt under de allra sista varven av det långa racet med ständiga farter långt över 300 kilometer i timmen. McMurray klev fram i rampljuset, höll stadigt i ratten ända över mållinjen, vann och blev på några skälvande minuter världsberömd.

Inför säsongen 2011 är det som vanligt nervöst i depågatorna under racingens silly season.

Marcus Ericsson testar som nämnts för flera GP2 team. Marcus Palnér kör vidare i Camaro Cup. En klass som enligt envisa rykten också kommer att hysa JTCC mästaren Joakim Forsell. Dick Sahléns och Gustav Rickhamres framtid i Mattias Ekström Junior Team är oklar. Joakim Mangs saknar vi information om liksom Felix Rosenqvist, Philip Forsman och Fredrik Lestrup och flera andra förare som kör med KAK licens. Mycket kan hända under vintern.

Men det mest spännande för svensk racing nästa år blir kanske inte en förare utan den nya serie, Swedish Racing League som startas med bland annat KAK Motorsports ordförande, Peter Wallenberg och Le Mans 24h vinnaren, Stanley Dickens som galjonsfigurer. Serien är ett välkommet tillskott och kommer att erbjuda GT, Ginetta Cup och Trofeo Abarth 500 racing. Den senare en succé i Italien eftersom den erbjuder hög fart och lägre kostnader.

Det återstår att se om SRL kommer att bli en separat historia eller om ligan rentav kommer att klämma sig in som en racingens allsvenska mellan elitserien, STCC och division 1 serien, SSK. Intresset uppges vara mycket stort.

Slutligen kommer WRC, rally-VM, att bli en större och förhoppningsvis mer svensk angelägenhet. I år fanns flera norrmän och finnar i topp tio i VM efter den omöjlige fransmannen Sebastian Loeb. Nya regler gör att rally-VM kommer att få större startfält och nya bilmärken år 2011. Ett av VM-loppen, Svenska Rallyt, där KAK äger 10 procent var en publiksuccé år 2010. Det finns ingen anledning att tro annat än att det blir ännu bättre 2011. Internationellt erkände Formel 1 domaren Lars Österlind har greppat ordförandeklubban i Svenska Rallyt AB som arrangerar VM tävlingen. KAK har genom KG Rickhamre tagit en plats i styrelsen för att hålla sig informerade och understryka att KAKs satsning på motorsport gäller rally i lika hög grad som racing.

Go fast or stay home!

Camilla Englund

Logga in