Intervju med vinnaren av KAK:s Journalistpris Mikael Stjerna

Hur känns det att ha fått KAK:s Journalistpriset?

– Det kom som en mycket glad överraskning.  Jag hade verkligen inte förväntat mig detta. Priset är etablerat inom journalistkåren. Med tanke på tidigare pristagare känns det extra roligt att få bli en del av denna exklusiva skara av kompetenta motorjournalister.  Det känns kul att bli en i gänget och att bli uppmärksammad för mitt arbete på detta sätt, säger Mikael Stjerna.

Hur uppstod ditt intresse för bilar från början?

– Jag har haft ett stort intresse för bilar och bilism sedan jag var liten. Min storebror prenumererade på Teknikens Värld och det var på så sätt som jag började läsa och lära mig mer om bilarna. Intresset har följt mig hela livet och på den vägen är det.

Hur kom det sig att du började syssla med motorjournalistik på heltid?

– Egentligen är jag utbildad civilekonomen och alltså inte journalist. Under ett antal år jobbade jag på Konsumentverkets avdelning för bilar och även på ett finansbolag med bilfrågor. Så mitt yrkesliv har huvudsakligen bestått av bilar och bilism på ett eller annat sätt. Att det blev just motorjournalistik är dock lite av en slump.

– När jag och en god vän bilade jorden runt i slutet av 80-talet skrev jag reseskildringar för Teknikens Värld.

– Jag fick senare erbjudande om att fortsätta på skribentbanan och sedan har jag fortsatt på den inslagna vägen. Det var lite av en dröm som gick i uppfyllelse. Man kan säga att det var en kombination av slumpen och ett stort intresse som fick in mig på den här banan och det är definitivt inget som jag ångrat. Jag är mycket tacksam för att jag fick en knuff i rätt riktning.

Hur ser du på motorjournalistiken utveckling under din tid i yrket?

– Under de senaste två decennierna har motorjournalistiken visat hur viktig den är för utvecklingen inom bilbranschen. Ta till exempel utvecklingen av moderna anti-sladdsystem som idag är lagkrav.  Mycket av utvecklingen tog fart på allvar när Teknikens Värld välte med en Mercedes A-klass i test 1997. Därefter drev pressen på för att höja säkerheten och ställa krav på tillverkarna. Det är mycket möjligt att dessa system skulle utvecklats oavsett, men vi drev på utvecklingen och såg till att säkerheten blev bättre mycket snabbare än vad som annars varit fallet. Det är viktigt att det finns pålästa motorjournalister som kan ställa frågor om det som inte står i pressreleasarna från biltillverkarna. På så sätt är vi med och bidrar till att utveckla bilismen genom att ställa de kritiska frågorna så att brister kan åtgärdas, ytterst för bilisternas bästa.

Hur ser bilens roll ut i framtiden?

– Människor vill uppenbarligen köra bil till jobb och fritid. Det är ett aktivt val som folk gör, utan att de tvingats till det. Bilen passar helt enkelt bäst i vardagen. Den erbjuder en frihet som varken kollektivtrafiken eller bilpooler kan erbjuda. Dessa är bra alternativ för dem det passar, men inget som kan ersätta den privata bilismen på långa vägar. Man måste vara lyhörd för vad folk verkligen vill. Att bilismen växer är ett resultat av fria val och det glöms bort ibland när man talar om alternativen och framtidens mobilitet. Att tvinga människor att resa på ett visst sätt och försvåra för bilismen skulle innebära en kraftigt försämrad livskvalitet för många. Därför har bilen en given roll i framtiden, avslutar Mikael Stjerna.

Logga in